Welkom bij Distrivers

Hoe ziet de toekomst van de keuken binnen zorginstellingen eruit?

Onze partner op het gebied van keukens is Van Gestel. Van Gestel is er in de zorg voor alle turn key projecten. Zij realiseren keukens van A tot Z. We spraken met Job Veldtman, national accountmanager zorg, en Nick Schutten, culinair adviseur en product specialist. Wij vroegen hen hoe zij kijken naar de toekomst van de keuken binnen zorginstellingen.

Vraag in de zorgmarkt verandert

De afgelopen jaren heeft Van Gestel de vraag in
de zorgmarkt zien veranderen. Van alles centraal georganiseerd, naar per afdeling koken. Distrivers en Van Gestel hebben samen gekeken naar de behoeftes van de huidige markt, de ontwikkelingen die er plaatsvinden en wat de trends van dat moment waren. “Vier jaar geleden zagen we een langzame groei van de ontwikkelingen naar kleinschalig wonen keukens. “Termen als vers koken, hybride koken en maaltijden regenereren kwamen toen al veel naar voren”, aldus Job.

Soorten keukens binnen de zorg

Bij Van Gestel maken ze een onderscheid tussen kleinschalig wonen keukens, restaurantkeukens en ziekenhuiskeukens. Kleinschalig wonen keukens bestaan uit een combinatie van huishoudelijke en professionele apparatuur. Geur, beleving, smaak en zicht staan hierbij centraal. Door het open concept en het zicht op de bewoners is de keuken echt een onderdeel van de woonkamer. De keukens kunnen als activiteit ingezet worden om samen met de bewoners eten te bereiden.
Een niet weg te denken keuken is de restaurantkeuken binnen een zorginstelling. Hier wordt steeds meer vers gekookt. Hierbij staan ergonomische belangen voorop. Zo verdwijnt bijvoorbeeld de losse menger uit de keuken en maakt deze plaats voor een kookketel met roerwerk die het zware werk overneemt.

De restaurantconcepten zijn er voor de bewoners die graag gezamenlijk eten, met familie of met elkaar. In aansluiting op trends en ontwikkelingen binnen de horeca, wordt er in zorginstellingen steeds meer in het zicht van de bewoners gekookt. Er wordt ingespeeld op de wensen van de bewoners. Wanneer wil een bewoner eten, wat wil de bewoner eten en hoeveel is gewenst? Om de druk bij het personeel zo laag mogelijk te houden, kijken Distrivers en Van Gestel samen naar concepten die het personeel ontzorgen.
Ook in de ziekenhuiskeukens zien ze bij Van Gestel veel veranderen. Een voorbeeld is dat veel ziekenhuizen teruggaan naar maaltijden bereiden op de afdeling. Hierbij is er ook veel aandacht voor het maken van een keuze op het laatste moment. De patiënt krijgt kleine porties die op een mooie en lekkere manier gepresenteerd zijn.

De toekomst van de keuken binnen zorginstellingen

Het kleinschalig wonen concept zal waarschijnlijk nog verder uitgebreid worden. Nu al biedt Van Gestel een uniek concept aan waarbij een huishoudkeuken met een koel- en vriescombinatie, een inductiekookplaat met afzuiging en een combimagnetron gecombineerd worden met professionele apparatuur zoals een combisteamer, een warmhoudlade en een vaatwasmachine. Met dit concept vindt zowel regenereren als verse bereiding plaats in de keuken. De uitspraak die hierbij past is: “professioneel waar het moet, huishoudelijk waar het kan”.

“Eén van de dingen die Van Gestel ziet ontstaan is het personeelstekort. Een medewerker heeft door de vele handelingen met de patiënt niet genoeg tijd om een gezonde maaltijd te bereiden. Door het toevoegen van een combisteamer wordt al veel werk uit handen genomen. Om te voorkomen dat maaltijden afkoelen of niet meer genoeg diversiteit omvatten kan een holding (een warmhoudlade of -kast) worden toegevoegd na het bereiden van een onderdeel van de maaltijd. Zo kunnen krokante aardappeltjes met gestoomde groenten met behoud van kwaliteit en temperatuur worden bewaard, tot aan het moment dat ze samen geserveerd worden. Dit zorgt ervoor dat er meer rust ontstaat in de keuken en de medewerkers genoeg tijd hebben voor andere zaken”, zo zegt Nick.

“Door eenvoud en bedieningsgemak kan dit ook voor een medewerker bewerkstelligd worden. Vooral op dit moment is het van groot belang dat het personeel ontzorgd wordt.”

Blijven leren

Een belangrijk punt waar ze bij Van Gestel nu al rekening mee proberen te houden is het personeelstekort in de zorg. Hoe kan het personeel zo veel mogelijk worden ontzien en niet te veel tijd kwijt zijn aan het bereiden van een kwalitatief goede maaltijd? Distrivers speelt hier met haar maaltijden op in. Van Gestel biedt zo toegankelijk mogelijke apparatuur aan die eenvoudig te bedienen is. Daarnaast is, naast het uitgebreide voortraject, ook het natraject heel belangrijk voor Van Gestel. Van Gestel zorgt met de Van Gestel Academy voor eenvoudige handleidingen, die voorzien zijn van een QR-code. De QR-code geeft toegang tot online instructievideo’s, waarin de belangrijkste punten voor het gebruik van de apparatuur worden uitgelegd. Daarnaast geven ze bij Van Gestel ook training op locatie, het ‘train de trainer concept’. Hiermee geeft Van Gestel het personeel van zorginstellingen zoveel mogelijk informatie en duidelijke instructies. Zo kunnen zij eenvoudig gebruik maken van de complete keuken en wordt het personeel ontzorgd.
Na de start van het project blijft Van Gestel betrokken bij de medewerkers van een zorginstelling. Wanneer er aan het begin van het traject teveel informatie wordt gedeeld, ontstaat er een kans dat bepaalde kennis weer verloren gaat bij de medewerkers. Daarom biedt Van Gestel, naast complete begeleiding tijdens het traject, ook nascholing en masterclasses aan na bijvoorbeeld een jaar vanaf de opstart van het project.

terug naar boven